OBSAH
Rozvinutým tvarem krychle lépe posoudíme její povrch - šest čtverců (obr. 1).
Obr. 1. Rozvinutá krychle
Čtverci takový úkon neděláme - vždyť čtyři shodné úsečky jeho obvodu vidíme snadno.
Jak by však pohled na rozvinutý tvar čtverce řešil 2D stínový tvor? Jeho vidění je jen jednorozměrné. Snadno by znázornil všechny čtyři strany čtverce jako úsečky na přímce (obr. 2).
Obr. 2. Rozvinutý čtverec
Až teprve 1D tvor, ve svém přímkovém světě, by měl se zobrazením 2D čtverce podobné obtíže, jako mají 3D lidé se 4D krychlí. Musel by čtverec modelovat jako úsečku (obr. 3 - vlevo). Nebo v šikmém pohledu se mu promítne několik stran naráz, ovšem již se zkreslenými - nestejnými délkami (obr. 3 - vpravo). To v principu připomíná deformace krychlí, jež tvoří stěny 4D krychle. Při promítání na plochu vidíme jejich tvary nečekaně změněné.
Kdežto strany rozvinutého čtverce jsou obsáhnuty, 1D světem, bez zkreslení (obr. 2).Se znalostí, že 4D krychle se skládá z osmi povrchových krychlí, lze navrhnout její rozvinutý tvar. Obrázek není složitý.
Obr. 4. 4D krychle rozvinutá do tří pravoúhlých směrů
Tabulka k rozvinutým tvarům
Objekt | Hranici objektu tvoří několik útvarů: |
Dotek hraničních útvarů zajišťuje: |
---|---|---|
2D čtverec | 1D strany | 0D bod |
3D krychle | 2D čtverce | 1D strana |
4D krychle | 3D krychle | 2D stěna |
5D krychle | 4D krychle | 3D krychle |
Rozvinutí 4D krychle, do 3D prostoru, je promítnuté na 2D plochu (obr. 5.a vpravo). Výsledek lze srovnávat se známým průmětem 4D krychle na 2D plochu (obr. 5.a vlevo). Nebo pro srovnání se vracet k 1. obrázku rozvinuté krychle.
Po startu následují celkem čtyři krychle, tedy čtyři 3D stěny (1. - 8. snímek). Potom, do jiného směru, 5. a 6. krychle (11. a 13. snímek), nakonec 7. a 8. krychle (15. a 17. snímek). Vybarvuje se jedna krychle po druhé a zdůrazní se, kterou šedou stěnou dvojice sousedí.
Nebo lze sestavu, která byla rozložená v čase (obr. 5.a), sledovat naráz (obr. 5.b.).
Obr. 5.a Krychle 4D s rozvinutým tvarem (18×)
Obr. 5.b Sestava rozvíjení staticky