Božena Cibulková
Vinou je:
Myšlení plné odporu vůči Bohu.
Přímé rouhání, jímž je posměch a pohrdání Bohem v myšlení, v tichém i hlasitém slovu, skutku, kterým je odvádění druhých z cesty víry k neblahým postojům a projevům nevěřícího, skeptika, rouhače i posmívajícího se.
Popírání skutečnosti Boha, tvrdé, absolutní.
Znevažování, zlehčování posvátných úkonů i svatých jmen, jimiž je Bůh projeven a v nich uctíván.
Neuctivé vyslovování svatých jmen, jimiž je Bůh projeven a v nich ctěn na Zemi.
Chladná lhostejnost k Bohu, k Jeho tajemstvím a pravdám, dobru a lásce, k otázkám spásy a duchovního vzestupu duše vlastní i celého lidstva.
Neúcta k životu svému i každému.
Posuzování a odsuzování životních jevů zlou vůlí bez snahy hledat a poznat jeho řády, skryté souvislosti, vztahy věcí a bytostí, hluboké příčiny jejich existencí.
Odmítání, snižování a pronásledování těch, kdo jsou duchovními učiteli a kazateli, kněžími, prostými i osvícenými, malými i velkými apoštoly, proroky.
Neúcta k rodičům, nelaskavé, příkré jednání s nimi i blízkými v rodině blízké i vzdálené.
Opomíjení i vědomé nedbání povinné péče o jejich život, duchovní stav i hmotné zabezpečení v rámci vlastních možností.
Narušování bratrských vztahů.
Rozvracení rodinného soužití svého i jiných, také národního společenství, jeho svornosti a míru.
Vyhledávání sporů, jejich začínání od sebe a úmyslně prodlužované.
Odmítání smíru a přátelských vztahů.
Nepravdivé svědectví škodící úmyslně i pod vlivem okolností.
Odvržení i zavržení.
Zřeknutí se, odvrhnutí i lehkovážné opuštění bytostí postavených osudově do dané blízkosti, vztahu lásky, přátelství i rodinného soužití, nebo potřebných různého přispění tělesného, duševního i hmotného.
Vážnými, prokazatelnými příčinami nezdůvodněné rozvazování manželských svazků nebo jejich uvolňování lehkovážným ujednáním, zvůlí, vášněmi, necitelnosti, sobeckými nízkými žádostmi a bez smyslu pro povinnost, službu a pomoc spolužijících.
Zrušení početí nemající osudově předem dané důvody nemocí matky, zatížením zúčastněných rodů psychickými úchylkami nebo těžce léčitelnými poruchami mozku či nervového ústrojí; zrušení nese tyto stupně viny: je-li starší tří měsíců, rovná se vině zabití těla, je-li mladší, rovná se vině těžkého ublížení na těle.
Přerušení začátků početí stává se velkým dluhem oné bytosti,
žádající
vysoce záslužné a cenné služby mateřství a otcovství, protože pro svůj
vývoj a postup potřebuje pozemské možnosti života.
Jejich odřeknutí
nese do budoucna nutnost vyvažovat žádané služby jinými formami pomoci.
Mohou se naplnit za příznivých okolností již zde, ale také se nesou,
nelze-li jinak, až na onen svět.
Zrození lidské bytosti je nesmírně
závažnou záležitostí její i dílem Boha. Jako takové je v řádu věcí i
přísných zákonitostech souvislostí.
Každé odmítání početí zavazuje zúčastněné k povinnosti osobním
údělem
přispívat k neosobnímu blahu, zahrnovat do své pozornosti, péče a
služby celý lidský svět, zvláště děti, nemocné, hmotně strádající,
duševně zaostalé a trpící bytosti.
Kdo opomíjí, nedbá, nechce pracovat
pro blaho všech, posloužit svou vlohou v rámci možností a daných
okolností, a přitom odmítá příchod nového člověka, který by třeba více
a lépe pomáhal lidem než ten, kdo žádá o službu rodičovskou, uzavírá si
cestu do vlastního života míru a blaha na dlouhý čas. Vstupuje do
následků vin.
Všechny formy krutosti, tvrdosti a bezohlednosti.
Násilný čin usmrcující nebo zmrzačující tělo, působící bolest, neschopnost práce a normálního pohybu.
Týrání slabšího či jinak nemohoucího člověka i každého živého tvora.
Tichý myšlenkový nebo slovem pronesený souhlas s tvrdými činy, z nichž plyne tělesné nebo duševní utrpení, odnětí důstojnosti lidství.
Necitelnost k prosbám a potřebám žádajících, potřebujících pomoci a přispění slovem i skutkem.
Vyhrožování zlými činy.
Hrubé využívání slabých a tělesně méněcenných.
Vnitřní i zjevné pohrdání jinými, jejich zjevné ponižování a zesměšňování.
Osočování skryté, záludné.
Vlastní vyvyšování se z pýchy a samolibosti.
Úmyslná lež z nízkých pohnutek.
Zneužívání důvěry, přátelství a lásky pro úzce osobní výhody.
Netečnost nebo přitakání zjevné a prokázané nespravedlnosti.
Přitakání ke zjevné křivdě a nespravedlnosti.
Útisk z moci dané, zděděné nebo získané násilným způsobem.
Přísahy vědomě křivé, lživé.
Zákeřnost s úmyslem poškodit nebo zarmoutit druhé.
Nízká hrubá neřestnost.
Vědomé klamání z pohnutek ziskuchtivosti a ctižádosti.
Předstírání lásky, její klam.
Zrada přátelství, člověka, národa.
Prozrazení svěřených závažných tajemství.
Zneužívání rozumu pro spekulace.
Chytračení se zlým úmyslem.
Nadměrný blahobyt a užívání hmotného bohatství v blízkosti těch, kdo strádají a mají nedostatek potřebností.
Radost z utrpení druhých.
Nepřiměřené a špatné odměňování prokázaných služeb a práce všeho druhu.
Využívání a zneužívání slabosti a nevědomosti druhých.
Lhostejnost ke strádání lidí, k povinnostem křesťana.
Zotročování jakýmkoli způsobem.
Pyšné a panovačné jednání, chování, řeč.
Násilné vydobývání a vymáhání si tělesných rozkoší.
Všechny formy neukázněných vášní a nenormalit.
Snižování důstojnosti a jména člověka u jiných i vlastním špatným příkladem.
Násilné vydobývání si moci a vlády nad druhými.
Všechny formy lakoty, její projevy ve vlastním myšlenkovém světě a ve slovech a skutcích zjevných.
Lichvaření všech způsobů s hmotnými věcmi i kulturními hodnotami.
Zmocňování se majetku nečestností nebo násilím.
Všechny intriky k oklamání nebo ublížení.
Nesplnění závažných slibů a úmluv, jež jsou zárukou dobrého vztahu věcí i lidí.
Tvrdé odmítnutí možné pomoci potřebným nemocným, starým a dětem; jsou-li sirotci, je to zvlášť silně přitěžující okolnost.
Myšlenky a slova vyhrocené závisti.
Vymýšlení zlého slova a činu.
Přání zlého druhým.
Zatvrzelost v nepřátelství, neschopnost odpuštění.
Všechny projevy nenávisti a hněvu.
Hrubé pomluvy.
Příkrá odsuzování, vyhledávání chyb na druhých.
Radost z neštěstí druhých a přispívání k němu.
Postranní cesty, úmysly nečestné a velmi sobecké.
Jakékoli vydírání.
Pronásledování z nepřátelství, ze zlého přání ublížit.
Pomstychtivost v myšlenkách, slovech i skutcích.
Sobectví v malém i velkém měřítku.
Lstivé, úskočné jednání a dvojí tvář, zjevné i těžko postřehnutelné za maskou zdánlivé vlídnosti.
Bezcitnost ve všech projevech a formách.
Proklínání.
Všechna slova i skutky křivdy.
Všechny činy válek.
Všechno, co druhým způsobuje těžké utrpení, bere jim dobré jméno, čest, nezbytnou obživu, uplatnění, schopností i možnosti poučení a duchovního růstu.
Přivlastnění si neprávem jakýchkoli hodnot vyšlých z duševní práce a inteligence druhých v umění, vědě, technice.
Využívání nevědomostí, vnitřní i zjevné slabosti druhých.
Vnášení rozkolu do lidských vztahů.
Nesvornost.
Nenávist.
Násilné činy.
Příkré zneuznání schopností druhých lidí, jejich snížení, zlehčení a posměch z nich.
Odmítání potřebné služby lidem z lenivosti a pohodlí vlastního těla, z lehkomyslnosti nebo nesprávné hrdosti.
Lehkovážné vydávání do nebezpečí života svého i druhých.
Sebevraždy ve skutku i v jejich pokusech a úmyslech.
Vědomé odnětí cti bližním pro vlastní vyvýšení nebo z hněvu a touhy po pomstě.
Řeč utrhačná, nízká a nemravná.
Nízká a útočná ctižádost, z níž jiných vzcházejí nesnáze a bolesti.
Vědomá snaha druhé ponížit, sebe vyvýšit.
Vědomá vůle škodit a ubližovat.
Pustošení hodnot vydobytých prací jedince i lidstva.
Úmyslné a bezpříčinné trápení zvířat, ptactva a všech drobných tvorů Země.
Lehkovážné ničení přírody.
Posměch z chyb a vad nebo tělesné nemohoucnosti či stáří lidí.
Příkré a hrubé jednání.
Tvrdá a zraňující slova.
Zlé smýšlení a mluvení o druhých.
Řeč zlehčující a snižující mateřštinu.
Opomíjení konání dobrých skutků.
Každé včas neopravené vybočení z cest míru se všemi a lásky ke všem.
Každá z uvedených vin vylučuje člověka z duchovní cesty, i kdyby měl sebevětší teoretické duchovní vědění a chtěl nést označení duchovní člověk, jako takový se cítil a domníval se jím být.